جمعه, 03 خرداد 1398

براساس تحقیقاتی که در دانشگاه میشیگان صورت گرفته یک زندگی سالم به چهار امر مهم بستگی دارد:

▪ عدم استعمال دخانیات

▪ پایین نگه داشتن وزن

▪ تغذیه مناسب

▪ ورزش

جالب است بدانید از بین ۱۵۳۰۰۰ نفر که مورد بررسی قرار گرفته شده اند، فقط ۳ تا از چهار مورد بالا را رعایت می کردند. اکثر مردم وقتی وارد زندگی بزرگسالی می شوند به دلیل مشغله های مختلف دچار عادت های بد و ناسالم می شوند. همه ما بارها و بارها مقالاتی مثل همین را خوانده ایم و تصمیم گرفته ایم آنها را عملی کنیم ولی نکرده ایم. ولی اگر هرگز شروع نکنیم مطمئن باشید ضرر بزرگی خواهیم کرد و بعدها افسوس خواهیم خورد. چون زمان و سلامتی و جوانی دیگر هرگز باز نخواهند گشت. آیا عاقلانه تر نیست با کمی غلبه براحساس تنبلی چندین سال زندگی شادتر و سالم تری برای خود بسازیم؟

 

مطالعه بیشتر...

اگر با مصرف شیر دچار نفخ و دل درد نمی شوید، بهترین زمان مصرف آن قبل از خواب است، زیرا در حین خواب، بدن این فرصت را دارد که کلسیم و پروتئین خود را از این ماده غذایی تامین کند. همچنین چون شیر حاوی تریپتوفان است به برقراری خوابی آرام و راحت کمک می کند.

 

البته مصرف یک واحد شیر (یک لیوان) در وعده صبحانه نیز توصیه می شود چون موجب رفع بی حالی، بی حوصلگی و عصبانیت می شود و مغز را برای یادگیری بیشتر و یادآوری آسان تر آماده کرده و چون کلسیم شیر از جذب آهن غذا جلوگیری می کند و صبحانه کمترین میزان آهن را دارد، مصرف شیر در این وعده مطلوب است، اما بد‌ترین زمان مصرف شیر در وعده ناهار است، چرا که جلوی اشتها بخصوص اشتهای کودکان را می گیرد و از جذب آهن و روی محصولات گوشتی می کاهد.

 

در طب سنتی آمده است که افراد سالمند مبتلا به پوکی استخوان و آرتروز، بهتر است شیر را با دارچین میل کنند. دارچین سردی شیر را می‌گیرد و باعث افزایش جذب مواد مغذی شیر می شود. در ضمن ویتامین C موجود در میوه ها به جذب بهتر آهن و کلسیم شیر کمک می کند، بنابراین مصرف شیر همراه میوه های تازه پیشنهاد می شود.

مطالعه بیشتر...

 

با شروع شدن ماه مهر، یکی از دغدغه های فکری که مادران در طول روز با آن درگیر می شوند این است که برای تغذیه و خوراکی دانش آموز خود چه چیزی را انتخاب کنند که علاوه بر سالم بودن، از نظر ظاهری هم برای فرزندشان جذاب باشد. خوراکی های سالم برای کودکان در مدرسه باید انرژی لازم را برای دانش آموز تامین کند و آنها را تا زمانی که به خانه بر گردند، سر حال و شاداب نگه دارد. مسلما اولین گزینه ای که خود دانش آموزان به سراغ آنها می روند چیپس، پفک و مانند آنها است که شاید بسیار خوشمزه و لذیذ باشد ولی ارزش غذایی چندانی برای دانش آموزان ندارند. به گفته متخصصین وعده ناهار باید یک سوم کالری و مواد غذایی مورد نیاز روزانه دانش آموز را تامین کند.

تغذیه سالم برای دانش آموزان: ناهار پنیری

دانش آموزان به انواع پنیرها علاقه خاصی دارند و دست خود را اول از همه روی خوراکی هایی می گذارند که براق و پنیری است! از آنجا که پروتئین در وعده غذایی نقش مهم دارد، از مواد غذایی پروتئینی استفاده کنید. مبنای اصلی را مواد مورد نیاز و با ارزش قرار دهید و در نهایت برای جذابیت ظاهری و البته از نظر طعم، مقداری پنیر به آن اضافه کنید. بهتر است این نوع پنیر کم چرب باشد. فراموش نکنید که قطعات کوچک و لقمه ای باشند.

تغذیه سالم برای دانش آموزان: خوشمزه های جذاب

برخی دانش آموزان به سختی به خوراکی و وعده های غذایی جدید اعتماد می کنند و به سراغ انها نمی روند. اینها از جمله دانش آموزانی هستند که گزینه های کمتری برای ناهار و غذا دارند. یک انتخاب جدید و هیجان انگیز باید ظاهر خوبی داشته باشد. می توانید تغذیه سالم برای کودکان در مدرسه را شبیه شیرینی های مافینی کوچک ولی پر از مواد غذایی مفید و خوشمزه درست کنید.

مطالعه بیشتر...

الا بذکر الله تطمئن القلوب             به نام آرام بخش قلبها

عرض سلام و ارادت

دنیای کنونی، دنیای تکنولوژی و ارتباطات و نیز استفاده از ابزارهای الکترونیکی و شبکه های اجتماعی است. با وجود اینکه نمی توان مزایا و تاثیرات مثبت این ابزارها و تکنولوژی ها را در تسهیل زندگی انسانها و ارتباطات آنها نادیده گرفت، باید اذعان داشت که معایب و تاثیرات منفی انکار ناپذیری هم بر سلامت روح و جسم بشر داشته است که از این میان می توان به افزایش اضطراب و بالا رفتن آمار ابتلا به افسردگی و نیز کم رنگ شدن فضایل انسانی (خصوصا در نوجوانان) اشاره کرد.

با توجه به اهمیت توجه به تاثیرات مخرب این ابزارها بر روح و روان نوجوانان و نیز ضرورت توجه به سلامت روح و روان آینده سازان عزیزمان ، فرصت را در هفته بهداشت و سلامت روان غنیمت شمردیم تا در این خصوص با شما عزیزان سخن کنیم.

دراین راستا جلساتی با همیار مشاورین و دانش آموزان عزیز در کلاسها برگزار شد و ان شاءالله ادامه خواهد داشت.

مطالعه بیشتر...

کمبود آب سلامت بدن را به خطر می اندازد و می تواند به لخته شدن خون، صرع و بیماری های دیگر منجر شود.

نتایج بررسی ها نشان می دهد، کمبود آب حتی به میزان کم، باعث کاهش انرژی و بدخلقی می شود. به همین علت باید آب کافی مصرف کرد و کم آبی بدن را به موقع تشخیص داد اما علایم کم آبی بدن، همیشه تشنگی و خستگی مفرط نیست. علایم دیگری نیز وجود دارد که کمتر شناخته شده است.

هوس کردن شیرینی
زمانی که بدن دچار کمبود آب می شود، عملکرد بعضی از اعضای بدن مانند کبد که آب مصرف و گلیکوژن ذخیره می کند، تحت تأثیر قرار می گیرد؛ در نتیجه فرد هوس می کند خوراکی بخورد؛ از شکلات گرفته تا اسنک های شور، اما هوس شیرینی شایع تر است زیرا در شرایط کم آبی، بدن با مشکل تولید گلیکوژن رو به رو می شود.

مطالعه بیشتر...

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای موسسه تسنیم رحمت محفوظ می باشد.

طراحی و اجراء توسط: هنر نهم